#ItalianBikes

Menu
20
Únor
2020

Poradíme, jak na výběr nejen horského nebo silničního jízdního kola

V tomto článku Vám prozradíme na co se zaměřit při výběru klasických jízdních kol bez elektrického podpůrného pohonu a to především u sportovnějších kol, kde je volba správného osazení jednotlivými komponenty naprosto zásadní v závislosti na potřebách každého jednotlivce. Výběru elektrokola se budeme věnovat v jiném článku.

 

Tři nejdůležitější součásti sportovního kola

pro Vás řadíme podle důležitosti

 

1. Rám – to je srdce každého kola

2. Zapletená kola – bez diskuze druhá nejpodstatnější část každého kola, ale málokterý zákazník to ví

3. Vidlice – respektive tlumení (u horského kola)

Až další v řadě jsou ostatní komponenty, které jsou podstatně levnější a nepoměrně méně ovlivňují výkon kola

 

1. Rám

Není samozřejmě myšlen jen samotný rám. Je myšleno celé kolo, které na daném rámu vznikne a nebo popřípadě již vzniklo. Tady se rozhoduje o tom nejzásadnějším, proto je potřeba této položce věnovat při výběru největší péči. Při současné kvalitě materiálů, převážně karbonového kompozitu Vám může rám, potažmo tedy kolo, plnohodnotně sloužit i několik desítek let. U rámu, respektive typu kola, tedy musíte být naprosto jasno, k jakému účelu má sloužit. Dále je potřeba se zaměřit na geometrii. Potřebujete spíše sportovní agresivní výkonné kolo, které téměř bezeztrátově přenese energii z Vašich nohou na povrch pod kolem? Nebo naopak něco s pohodlnějším posedem na klidné celodenní vyjížďky s rodinou či přáteli? Pevný rám, nebo odpružený? 

Neméně podstatný je samozřejmě i materiál rámu. Hliník je skvělý a proti karbonu podstatně levnější a není ani nijak drasticky těžší. Špičkový hliníkový rám může vážit i méně než některé rámy z uhlíkových kompozitů. Ale často jsou “hliníkáče” o něco tvrdší a méně pohodlné. Rámy z karbonových vláken mají při kvalitní konstrukci tu kouzelnou vlastnost, že mohou být tuhé a rychlé, ale zároveň při tom relativně pohodlné, neboť vhodnou konstrukcí a zvolenými materiály pro různé partie rámu se dosáhne velice dobré absorbční schopnosti rámu. Ale POZOR! – Není karbon jako karbon!  Různým karbonům a rozdílům mezi nimi budeme věnovat další článek.  

 

2. Zapletená kola

Výraz “zapletená kola” je cyklistický “terminus technicus”, který ne každý, kdo zvažuje koupi nového kola, zná. Tím tedy začneme především pro ty, kteří se v dané problematice tolik neorientují. Zapletená kola se obecně v cyklistickém “žargonu” říká kombinaci předního a zadního kola. Někdy se také používá výraz “vypletená kola” nebo slangově “záplety” či “výplety”. Také se pak v jednotném čísle používá například i výraz přední “záplet” nebo zadní “výplet” atd atd. 

Při výběru nového sportovního kola se na zapletená kola hodně zaměřte, věnujte jim opravdu velkou pozornost a pokud možno, si o nich zkuste něco zjistit sami a určitě se na ně ptejte prodejce. A hlavně se nenechte prodejcem odbýt. Rozdíl mezi levnými základními záplety a koly alespoň nějaké střední sportovní kategorie dělá na projevu stejného jízdního kola skutečně dramatický rozdíl v jízdním projevu a jeho vlastnostech. 

Běžný zákazník, který si chce pořídit po letech nové kolo a není v cyklistice příliš zběhlý a moc se v ní neorientuje tuto skutečnost vůbec netuší. A výrobci i prodejci to vědí, takže velice často je kolo ošizeno právě na zápletech, aby se dostala cena do zákazníkem akceptovatelné hladiny. Nenechte se tedy opít rohlíkem, když jste nyní již v tomto ohledu poučeni!

 

3. Vidlice – tlumící prvky

Tato část se samozřejmě týká pouze toho spektra kol, kde se odpružení používá. Jakékoliv tlumící prvky na kole poměrně hodně ovlivňují finální cenu celého kola. Například vidlici na kole můžete mít doslova v hodnotě pár stokorun, ale také může mít několik desítek tisíc. A kterou a jak drahou potřebujete zrovna Vy? Správný výběr závisí na mnoha faktorech. Důležité je si sám zodpovědět několik otázek.

V jakém terénu se pohybujete? Jezdíte převážně po cyklostezkách s občasným zajetím to lehčího terénu v podobě zpevněné polní či lesní cesty? Pak Vám stačí relativně základní vidlice. A v případě hardtailu, tedy kola s pevným rámem je klidně možné uvažovat i o vidlici pevné, tedy neodpružené. Pokud je karbonová a na “devětadvacítce”, tak sama o sobě v součinnosti s velkými koly toho dost pobere a v lehčím terénu je úplně dostačující. Obrovský bonus pevné vidlice je její jednoduchost, kdy nepotřebuje žádný servis ani údržbu a pak samozřejmě i její hmotnost, neboť pevné vidlice bývají i cca na polovině hmotnosti těch nejdražších a nejlehčích odpružených vidlic. (Pevné vidlice jsou u horských kol samozřejmě vhodné maximálně do kategorie cross country nebo maraton. Na “ostřejší disciplíny jako například enduro či all mountain je pak odpružená vidlice v podstatě nutnost) 

Naopak základní, a tedy levné, odpružené vidlice jsou podstatně těžší než ty drahé závodní modely. Je to dáno levnějšími materiály a konstrukcí. Například pružina vs vzduchová komora. Levnější vidlice mají často užší nohy, takže nemusí být tak vhodné do tvrdšího terénu. V podstatě se s takovým určením u nich příliš nepočítá. Tlumící prvky a jejich nastavitelnost je samozřejmě u levných vidlic také na znatelně nižší úrovni. A některé části vidlice, napříkald ty tlumící prvky nemusí být u vidlice opravitelné. Neznamá to, že by se nedala v případě potřeby vidlice opravit. Ale u levných se musí vyměnit třeba celý tlumící prvek, zatímco u těch kvalitnějších vidlic se dá celé tlumené rozebrat a servisovat třeba výměnou jednotlivých částí.

A pak ještě pozor na pozlátko! Ne vše se tváří tak jak to vypadá. Někteří velcí výrobci kol používají takzvané OEM verze vidlic, které jsou výrazně levnější, ale také jsou výrazně ochuzené a zásadně nižší kvality než plnohodnotné verze určené ke koncovému prodeji. OEM produkty a jejich problematiku stručně shreme v jiném článku, který věnujeme pouze tomuto tématu.  

 

 

 

Napište si o více informací
nebo si domluvte zkušební jízdu!
Kontakty